HUN ER DØD
Revolver
13.5. — 18.5.2022
Der er blodstænk på væggene, dynen ligger skødesløst på gulvet og madrassen er gennemvædet af blod. Det ligner mest af alt et slagteri, men det er en myrdet kvindes soveværelse. Et blåligt skær i huden, let spredte ben, røde læber og et bryst titter frem fra en silkekjole på den bagbundne krop: HUN ER DØD
Den myrdede kvinde er et af de mest udbredte motiver i underholdningsindustrien og i kunsthistorien. Vores kultur flyder over med true crime og murder ballads. Den mørke grundfortælling drager os ind og holder os fast. Den myrdede kvinde er en æstetik, en økonomi og et modefænomen.
Men det er også en fortælling, der gør os bange for fremmede mennesker, der tager fortællingerne fra de afdøde selv og som fremstiller verden som et farligt sted, der aldrig kan erobres af den unge kvinde.
HUN ER DØD er en musikdramatisk forestilling om vores kulturs besættelse af vold mod unge kvinder.
Hvorfor denne fascination? Er der noget helende ved at se vores værste mareridt gestaltet udenfor os selv? En fornemmelse af, at hvis vi forstår volden, så kan vi undslippe den?
Talk om kvindedrab i populærkulturen
I forbindelse med forestillingen HUN ER DØD inviterer vi til en talk, hvor vi folder nogle af problematikkerne bag forestillingen ud. Læs mere HER.
True crime og murder ballads – koncertforestilling om den myrdede kvinde
Sara Viktoria Bjerregaards præstation i ”Hun er død” er intet mindre end imponerende, og det umærkelige samspil med musikeren Rasmus Juncker er superbt.
★★★★★
Kulturkupéen
Et næsten umuligt emne. Men Hun er død på Revolver formår at få humor, samfundskritik og den tragiske vold mod unge kvinder til at spille sammen.
★★★★
Iscene
I HUN ER DØD viser Sara Viktoria Bjerregaard et betydeligt følelsesregister, og er direkte rystende i en uhyggelig demonstration af, hvor lang tid, der tager at drukne en ung kvinde.
★★★★
CPH Culture
Det er Sara Viktoria Bjerregaard der er ene kvinde på scenen, og kompetent understøttet af musikeren Rasmus Juncker bag sit trommesæt, er Bjerregaard brillant som både fortæller, formidler, offer og efterforsker, i en forestilling ud over det sædvanlige.
★★★★
Sceneblog
Det er intet mindre end en kraftpræstation, skuespiller Sara Viktoria Bjerregaard og musiker Rasmus Juncker leverer i forestillingen HUN ER DØD, der er voldsom, men også æstetisk meget smuk, og så er den et mønstereksempel på, hvordan skuespil og musik kan spille vidunderligt og meget effektfuldt sammen.
Signal.dk
Sara Viktoria Bjerregaard smasker alle de ulækre detaljer lige op i ansigtet på os. Hun svinger mellem det groteske, det foruroligende og det legende humoristiske. Hun udfordrer publikum og holder os på pinebænken. Og det virker.
POV
Skuespilleren Sara Viktoria Bjerregaard imponerer i den sørgeligt aktuelle musikforestilling ’Hun er død’ på Østerbro Teater.
Information
Koncept og instruktion
Amanda Linnea Ginman
Lyddesigner og musiker
Rasmus Juncker
Medvirkende
Sara Viktoria Bjerregaard og Rasmus Juncker
Dramatiker
Sonja Ferdinand
Tekst
Sonja Ferdinand i samarbejde med Amanda Linnea Ginman
Antropolog, Center for Magtanalyse
Ditte Bjerregaard
Nice to see me die tekst og musik
Jenny Rossander
Cowriter murder ballads
Marie Kildebæk
Lyddesigner og tonemester
Anders Munch Amdisen
Lysdesigner
Karl Sørensen
Videodesign
Malte Hauge
Koreografkonsulent
Sebastian Kloborg
Forestillingsleder og rekvisitør
Alice Sjurkalina
Scenemester
Rasmus Rahbek
Belysningsmester
Peter Lorichs
Skræddersalsleder
Kristina Widriksen
Instruktørassistent
Sofie Kallan
Produktionsassistent
Luna Brøndal
Forestillingsfoto
Sara Galbiati
Forestillingstrailer
Jonas Skovbjerg Fogh og Sara Galbiati
Støttet af
Dansk Skuespillerforbund, William Demant Fonden og Knud Højgaards Fond
Tak til
Nick Lee, Sarah Woods og Simone Isabel Nørgaard