Lolita for altid

Revolver

8.1. — 12.2.2022

Man kan se HOW TO KILL A DOG som et feministisk projekt, men det er at reducere den beskidte og yndefulde kompleksitet, der gælder mennesker af alle køn, og som denne forestilling griber lige struben og rusker, til den saftigt stønner.

★★★★★★

Iscene

Der tales direkte til publikum, og vi mærker forestillingen tæt på hele vejen igennem. Det er befriende tankevækkende godt teater, der også taler til et mandligt og især homoseksuelt publikum - og så er der så men ikke så meget mere at sige til det! Bravo og Tak!

★★★★★★

XQ28

Emma Sehested Høeg er pink power i højeste potens, når hun med trutmund og store øjne indtager scenen som den klassiske lillepigekarakter Lolita, der både er uskylden selv, og afgrunden for den indfangne flue i spindet.

★★★★★

SCENEBLOG

Lolita for altid er boblende morsom, når forførelsens virkemidler bliver afsløret for fuldt spotlight.

★★★★★

POV

Lolita for altid fungerer, fordi den netop ikke er forudsigelig, men at den spiller på forvrængningen, lader absurditeterne, det skingrende sindssyge skinne og blænde, som en skarp, hvid sol.

★★★★★

Ungt teaterblod

Det var på en almindelig aften midt i ugen en fornøjelse at opleve hvordan et fortrinsvist ungt og overvejende kvindeligt publikum i den grad blev tryllebundet fra start til slut af en af de mest magiske scenepræstationer i meget lang tid.

★★★★★

Morten Buckhøj

★★★★★

CPH CULTURE

★★★★★

KULTURKUPEEN

★★★★★

MAGASINET KBH

★★★★★

MORTEN HEDE



POLITIKEN

Er man til en omdiskuteret klassiker...så er denne spændende og anderledes forestilling et super godt og moderne bud, selvom denne møgunge af en pige kan få mig helt ud på stolesædet af bare arrigskab

BØRSEN

Vinterdepressionen er aflyst! Lolita for altid er en cocktail af slutty, anarkistiske multivitaminer.

WEEKENDAVISEN

"Emma Sehested Høeg er et af de mest magnetiserende hundyr på den danske teaterscene"

INFORMATION

How to kill a dog er en gave til dansk scenekunst. Vedsted Christiansen og Sehested Høeg har med Lolita for altid skabt en ny måde at lave scenekunst på

DEN 4. VÆG

Forestillingen bruger et vigtigt og virkningsfuldt greb: Med god musikalsk hjælp fra Viktor Dahl giver How to kill a dog den stemmefrarøvede Lolita hendes stemme tilbage

BASTARD BLOG
Beskrivelse

Hvad er den unge pige værd?

En kompromisløs og fræk performancekoncert om køn, krop, krænkelser, identitet og seksualitet – fortalt af den unge pige selv

Det er den unge piges debut. Hendes første møde med publikum. Muslingeskallen åbenbarer hende, som i Botticellis berømte maleri ’Venus’ fødsel’ fra 1468. Hendes hud er glat, hendes krop er flot, hendes øjne er åbne, hendes hår bruser ud over det hele og hun er SÅ klar til at møde os.
Hun ved ikke endnu, hvor meget magt hun har. Men tiden går og hun mister sin uskyld, sit udseende, sin ungdom, sin magt. Og vi mister interessen for hende. Hvis bare Lolita kunne være Lolita for altid…

LOLITA FOR ALTID tager afsæt i det paradoks, at unge piger på den ene side kan udnytte deres køn og alder til at fremme karrieren og det sociale liv. Og på den anden side ønsker at være andet end netop deres køn og alder, fordi det gør dem sårbare og underkender deres position som frie individer.

LOLITA FOR ALTID er produceret af How to Kill a Dog, der består af instruktør Jennifer Vedsted Christiansen og skuespiller og musiker Emma Sehested Høeg. Samme duo stod bag anmelder- og publikumssuccesen Velkommen til Pandora, der tidligere har spillet på Reaktor.

Om How to Kill a Dog
How to Kill a Dog er blevet udvalgt til ‘Den unge kunstneriske elite’, et talentprogram under Statens Kunstfond. Statens Kunstfond begrunder udvælgelsen med: ‘How to Kill a Dog er en kunstnerduo, der med lynets hast har opnået kultstatus. Med formater der blander performance, historiefortælling og koncert, undersøger de bl.a. kvindens rolle i samfundet i en konstant forhandling af seksualitet, krop og køn.’

Revolver er stolte af at have præsenteret duoens to første forestillinger og have etableret et treårigt samarbejde med dem. De passer smukt ind i Revolvers erklærede ambition om at vise foruroligende, kunstnerisk ambitiøse værker, der undersøger hvad teaterformen kan i en samtidskunstnerisk kontekst.

Lolita for altid har vundet Årets Reumert 2021 for årets musical/musikteater med begrundelsen:

Ud af muslingeskallen steg en nøgen, selvoptaget projektion af kønnenes ældgamle leg. Hendes sang var sensuel, hun lignede uskylden selv, men inde bag kysselæberne viste forestillingen tænder, som den satte i mellemkødet på kønnenes kulturskabte begær. Det var musikalsk kvindesatire i et orgie af lyserøde fantasier. Råt og begavet. Og dybt originalt.

Medvirkende

Emma Sehested Høeg og Jonas Visti

Instruktion

Jennifer Vedsted Christiansen

Komponist

Emma Sehested Høeg

Scenografi og kostumer

Petruska Miehe-Renard

Producent

Amanda Tilia Hamelle

Lysdesign

Balder Mark Vairagi Nørskov

Lyddesign

Viktor Dahl

Tonemester

Anders Munch Amdisen

Lysmester

Peter Lorichs

Produktionsleder

Jesper Sønderstrup

Forestillingsleder

Louise Voigt

Produktionsassistent

Marie Ankersen

Skræddersalsleder

Kristina Widriksen

Skrædder

Katinka Kyhl

Scenemester

Rasmus Rahbek

Forestillingsfoto

Jennifer Vedsted Christiansen

Pressefoto

Sara Galbiati

Chefdramaturg og kurator

Rikke Hedeager

Scenograf og kostumedesigner

Petruska Miehe-Renard

Hår og makeup

Sevina Oline Brink Skogstad

Stemmecoach

Klaus Møller


Co-produktion med kunstnerduoen How to kill a dog.


Tak til

Andreas Weiland, Bjarne Olsen, Karin Betz, Kirsten Brink, Rasmus Meyer, Rasmus Juncker, Toniah Pedersen, Tine Høeg og Tobias Eff Johannessen

En kærlig tak til

Malaika Naliene Lange, Jonas Visti og Mikkel Flyvholm

additional-logos
Køb billet