Den kaukasiske kridtcirkel
Teater Republique
5.11. — 7.12.2022
To mødre, et spædbarn, en krig og en kridtcirkel. Bertolt Brechts gribende fortælling om kærlighedens sejr over grådigheden.
Den kaukasiske kridtcirkel er en af verdensdramatikkens sværvægtere: Et episk drama, hvor kynisme og griskhed er i spil overfor medmenneskelighed og kærlighed.
Vi befinder os i Grusien (Georgien), hvor et spædbarn lades alene tilbage midt i krigens gru og rædsel. Faderen, landets forhadte guvernør, er dræbt, og moderen er flygtet. Tjenestepigen Grusche tager barnet til sig, og ofrer alt for at passe på drengen.
Da krigen efter flere år er slut, kræver den biologiske mor sit barn tilbage. Ikke af kærlighed, men fordi han er arving til den afdøde fars rigdomme… Hvem er barnets sande mor? En dommer skal afgøre det, og kærligheden skal sejre.
Den kaukasiske kridtcirkel er både grotesk satirisk og poetisk gribende, og en stærk fortælling, hvor Brecht med sin historie om de to mødre, giver os sit essentielle budskab om, at jorden – eller barnet – tilhører den, der passer godt på den.
Mesterlig fortælling af Brecht om krig, grådighed og moderskab
Der ulmer en social indignation og en målrettet vrede i denne tekst, der sjældent har fremstået så klar, så enkel og så ren som i Anja Behrens sublime iscenesættelse på Teater Republique.
★★★★★★
CPH Culture
Forrygende fortællelysten krydsning mellem ritual, politisk teater og barsk eventyr. Smuk og grum, bevægende og grotesk sjov.
Politiken
Inderligt gribende og magisk.
★★★★★
Frederiksborg Amts Avis
Intet mindre end formidabelt gennemtænkt scenekunst. Hvor er det en gave nu endelig at kunne opleve forestillingen.
★★★★★
Sceneblog
Medrivende, mørkt eventyr. Den enkle fortælling lever flot, river tilskuerne med sig, og instruktør Anja Behrens revitaliserer Brecht med et væld af gode fysiske ideer.
★★★★
Berlingske
Brecht-fortolkning med både hjerte og bid. Billedstærkt teater om moderskab og kærlighed.
Information
En visuelt dragende opsætning.
★★★★
iScene
Vi kommer godt ind i materien, fordi Anja Behrens har et skarpt og veldefineret koncept, og fordi det visuelle udtryk bakker konceptet op. Fanny Louise Bernth gør sin Grusche både begavet, kompromisløs og empatisk.
★★★★
Jyllands-Posten
Endnu en triumf i Fanny Louise Bernths skuespillerkarriere.
★★★★
Kulturkupéen
Alle medvirkende er veloplagte i denne historie om den renhjertede Grusche.
★★★★★
Kulturtid
En fabelagtig forestilling, der virkelig har et mellemværende med verden og kræver videre refleksion.
★★★★
Ungt Teaterblod
En veldrejet, visuelt stærk forestilling, der efter flere corona-benspænd endelig har fået premiere på Østerbro i Anja Behrens dygtige, tempofyldte iscenesættelse. Man nyder en forrygende flot scenografi og en knusdejlig præstation af Fanny Louise Bernth som kvinden, der ofrer sig selv for næstekærligheden – og er på nippet til at miste alt.
★★★★
DetSkuDuSe
Manuskript
Bertolt Brecht
Instruktion
Anja Behrens
Genopsætningsinstruktør
Emil Rostrup
Scenografi og kostumer
Karin Betz
Bearbejdelse
Karen-Maria Bille og Anja Behrens
Oversættelse
Carl Nyholm
Medvirkende
Fanny Louise Bernth, Tina Gylling Mortensen, Joen Højerslev, Anton Hjejle, Nanna Skaarup Voss, Anker Tannebæk Westen, Silas Santin og Fritz Ernst Seehusen
Produktionsleder
Svend Martin Holst
Forestillingsleder
Anne Kirstine Pyndt og Agnes Olander
Scenemestre
Andrew Matthews
Lysdesigner
Brian Njie
Belysningsmester
Peter Lorichs
Lyddesign
Morten Frank Nebelong
Tonemester
Anders Amdisen
Skræddersalsleder
Kristina Widriksen
Skrædder
Katrine Åbom Andersen
Rekvisitør
Mette Hammer Juhl, Freydis Ravn og Christine Kvint
Sufflør
Freja Quistgaard
Teatertekniker
Karl Sørensen
Lys/lyd afvikler
Asger Edlund
Regi afvikler
Frederik Kyhn
Lysassistenter
Jens Damsager, Anders Nyegaard og Fabian René Constantineanu
Stuntkonsulent
Anne Rasmussen
Forestillingsfoto
Karoline Lieberkind og Jon Kort
Stuntkonsulent
Anne Rasmussen
Forestillingsfotos
Sara Galbiati og Karoline Lieberkind
Praktikant
Tobias Bonde
Musik
Paul Dessau
Teaterforlag
Nordiska Aps - København